Folkrace

folkrace

Folkrace körs med förhållandevis billiga bilar och hastigheten i racet ska inte överstiga 80 km/h. Sporten folkrace importerades till Sverige från Finland i början av 1980-talet. På finska heter sporten jokamiesluokka vilket betyder ungefär ”klassen för vem som helst”. Grundtanken med folkrace är att det inte ska vara dyrt eller krångligt att delta. Här krävs inte något snabbt vrålåk eller avancerad utrustning. Startavgiften för en tävling får vara max 300 kronor för seniorer och max 200 kronor för juniorer.

I Sverige kördes de två första tävlingarna i folkrace under vintern 1981. De blev en stor succé och innan året var över hade över 3 800 personer skaffat sig folkracelicens. Det är fortfarande så att licens krävs för att få tävla och i licensavgiften ingår en försäkring. Licenskurser arrangeras i samarbete med Svenska Bilsportförbundet. Man får tävla i folkrace från 15 års ålder (juniorklass). Från 18 års ålder kan man tävla i seniorklass. För seniorer finns damklass, herrklass och veteranklass.

Nu för tiden hålls det ungefär 600 folkracetävlingar i Sverige varje år, inklusive de välkända evenemangen Semesterracet i Vimmerby och Folkracefestivalen i Motala. Det finns ungefär 130 banor runt om i landet och varje år brukar kring 450 tävlingar gå av stapeln. Folkrace körs normalt på banor av packad jord och grus. Även när det körs på asfalt brukar den snabbt bli dammig och lerig.

I Sverige är det normalt sex bilar per heat, och det kan blir rejält trångt – särskilt i första kurvan! Räkna med att din bil kommer att bucklas till under loppet, kanske snurra runt och eventuellt till och med hamna utanför banan och behöva dras loss från jordvallen.

Bilen

Folkrace körs vanligen med bilar som är ”lagom gamla”, det vill säga tillräckligt ålderstigna för att vara billiga att köpa men samtidigt inte så gamla att de börjat ses som eftertraktade veteranbilar. För folkracetävlingr som hålls i enlighet med Svenska Bilsportförbundets regler gäller att bilen måste vara typbesiktigad i Sverige och ha skyddsbur. Innan tävlingen ska bilen besiktas av en teknisk funktionär.

Fyrhjulsdrift är inte tillåtet och det finns också ett förbud mot turbo. Däremot är det numera okej med med 16 ventils-teknik.

Säkerhet

Exempel på säkerhetskrav som måste uppfyllas är att föraren bär flamsäker overall, handskar, skyddsluva, skor med bindsula av läder och hjälm. Hjälmen ska vara godkänd för folkrace och väga maximalt 1200 gram.

Efter finalen är alla bilar till salu!

En väldigt intressant aspekt av folkrace är att alla tävlande bilar är till salu efter att segraren korats i A-finalen. Dessutom är priset fast I skrivande stund anger Svenska Bilsportförbundet att det är 6 500 kronor per bil som gäller + 200 kronor till arrangörsklubben. För lopp där debutanter deltar gäller särskilda regler.

Om ens bil säljs får man demontera personlig specialutrustning innan den överlämnas till köparen, till exempel förarstol och bilbälte. Om man monterar bort ratten måste ersättningsratt sättas in istället.

Anledningen till att alla bilar är till salu för 6 500 kronor efter tävlingen är att man vill att folkrace ska fortsätta vara en lågprisbilport. Om man vet att man kan tvingas sälja sin tävlingsbil för 6 500 kronor efter tävlingen är man förmodligen mindre benägen att låta göra en massa dyra eller tidskrävande åtgärder för att förbättra bilen innan tävlingen.