Rally

rally

Rallytävlingar brukar vara jämförelsevis långa och köras på vanlig väg istället för på särskilda banor. Ett lopp kan bestå både av specialsträckor och transportsträckor. På transportsträckorna gäller vanliga trafikregler, medan specialsträckorna är vägar som stängts av för vanlig trafik och där det gäller att köra så fort som möjligt. Särskilda serviceplatser förekommer dit de tävlande ska försöka anlända på utsatt tid. Om man anländer för tidigt eller för sent innebär det att straffsekunder läggs till på resultatet.

Rallytävlingar kan arrangeras för många olika sorters fordon, men i den här artikeln kommer vi att fokusera på bilrallyn. I Sverige organiseras de av Svenska Bilsportförbundet, som är en del av den stora övergripande organisationen FIA ( Fédération Internationale de l’Automobile). Under rallytävlingar för bil brukar det finnas både en förare och en kartläsare i bilen.

Enligt Svenska Bilsportförbundets regler får man köra ungdomsrally från 16 års ålder. För vanligt rally krävs giltigt B-körkort, vilket innebär en åldersgräns på 18 år. Kartläsare får man däremot vara redan från och med det år man fyller 13 år. För alla rallytävlingar krävs licens, och då ingår en försäkring.

Rally har SM-status.

Den största rallytävlingen i Sverige är Svenska Rallyt (Rally Sweden), som ingår i Rally-VM (World Rally Championship). Svenska Rallyt har rötter som sträcker sig tillbaka ända till år 1950 och initialt Midnattssolsrallyt eftersom det kördes under sommaren. Sedan 1965 är det dock en vintertävling. Svenska Rallyt körs på smala och krokiga vägar i Värmland. Flygfältet i Hagfors är servicecentrum och här brukar stora åskådarskaror samlas. Tjäle krävs för att skogsvägarna ska hålla för rallyt, och en rad milda vintrar har gjort att man fått flytta rallyt norr ut i Värmland.

Klasser

Rallybilar delas in i olika klasser, baserat bland annat på motorstyrka och antal drivande hjul (fyrhjulsdrift / tvåhjulsdrift).

I de översta klasserna för SM och VM används specilkonstruerade fyrhjulsdrivna rallybilar med ett vridmoment på 600 – 650 newtonmeter.

I tävlingar som Volvo Original och Grupp E är det däremot bara standardbilar som får delta, dock modifierade för att uppfylla säkerhetskraven.

Säkerhet

Exempel på säkerhetskrav som gäller är att rallybilen ska ha säkerhetsbur, samt att personerna i rallybilen använder fyr- eller fempunktsbälte, hjälm och brandsäkra kläder.

Internationellt

FIA World Rally Championship (WRC), eller rally-VM som vi brukar säga här hemma i Sverige, består av deltävlingar där förare och konstruktörer samlar poäng. Första gången FIA WRC ägde rum var år 1973 och sedan dess har deltävlingar hunnit hållas i över trettio olika länder. Den förare som i skrivande stund vunnit flest rally-VM är Sébastien Loeb, och den konstruktör som vunnit flest rally-VM är Lancia.

År 1979 vann svenske Björn Waldegård rally-VM. Han körde två olika bilar i tävlingen, dels en Ford Escort RS 1800 och dels en Mercedes-Benz 450 SLC. År 1984 fick vi se nästa svenska seger i rally-VM, då Stig Blomqvist tog hem guldet med en Audi Sport Quattro.