Offroad

offroad

Offroad innebär ordagrant utanför vägen. Bilar anpassade för körning offroad brukar ha fyrhjulsdrift, lågväxel, antispin-system, differentialspärr och hög markgång.

Svenska Bilsportförbundet organiserar många olika sorters offroad-tävlingar. Åldersgränsen för tävlingarna är 15 år för föraren och 12 år för kartläsaren. Licens krävs för att få tävla, och då ingår försäkring.

I Sverige är det vanligt att offroadklubbarna har ett nära samarbete med civilförsvaret så att förarna och deras fordon ska kunna rycka in med kort varsel om det uppstår nödsituationer i samband med snöoväder, översvämningar, etc.

Grenar

  • Enklare OffroadPassar nybörjare som fortfarande håller på att lära sig grunderna.De flesta bilorienteringstävlingar offroad ligger på denna svårighetsnivå vad gäller själva offroad-momentet (däremot kan svårighetsnivån för kartläsningen variera rejält).
  • ChallengeChallenge betyder utmaning på engelska och är ett bra val av namn på de här grenen. Här gäller det att klara av många olika sorters utmaningar och vara bra på allt från att orientera sig till att bygga broar över vattenfyllda diken och lotsa fordonet genom kluriga terrängspår. Bara en så’n sak som att välja rätt väg utgör en utmaning, för det är inte alltid så att den kortaste vägen är den mest lämpade.
  • Trial 4 x 4Här gäller det att klara av precisionskörning i terrängen eller på hinderbana. Trial 4 x 4 är indelad i olika klasser. Allt från standardbilar som inte modifierats till renodlade specialbyggen (prototyp) för just Trial 4 x 4 förekommer.
  • Formula OffroadI denna gren används specialbyggda bilar som försetts med kraftfulla motorer och maffiga paddeldäck. Din uppgift är att inte bara lyckas ta dig upp och ned för mycket branta backar utan dessutom göra det så felfritt som möjligt. Formula offroad är indelat i två olika klasser.
  • Monster RaceMonster Race påminner om dragracing på så vis att två bilar kappkör på en kort och rak bana, och det är bara vinnaren av kappkörningen som går vidare i tävlingen. I ett monster race finns det dock hinder på banan. Monster Race har tre klasser: Full size, Mid size och Small size.

Formula Offroad

Formula Offroad är en mycket populär gren inom offroadingen i Sverige, bland annat tack vare den publikvänliga Nordic Formula Offroad Cup som lanserades år 2000 och bestod av deltävlingar i fyra nordiska länder. I skrivande stund har cuppen paus, men ansträngningar görs för att få igång den igen.

Startskottet för Formula Offroad i Sverige var de upplysningstävlingar som isländska tävlingsförare genomförde här år 1990 efter att ha blivit inbjudna av Svenska Bilsportförbundet. På Island startade rörelsen redan på 1970-talet, då Islands räddningskår började ha uppvisningar med sina terrängfordon i sandtag för att samla in pengar till räddningsverksamheten. Snart utvecklades uppvisningarna till tävlingar och även personer som inte arbetade i räddningstjänsten började delta.

De fordon som används i Formula Offroad har paddeldäck, det vill säga däck med skovelhjul. De påminner om Formel-1 däck fast med stora skovlar. Att ladda sin motor med lustgas är tillåtet i Formula Offroad. Formula Offroad har två klasser: modified och unlimited. För att tävla i klassen modified måste fordonet har en kaross från ett serieproducerat fordon. I unlimited finns inte något sådant krav.

Under en tävling i Formula Offroad kör ett fordon i taget uppför och nedför en grusgrop eller liknande. Föraren har inte någon kartläsare eller dylikt i bilen utan är ensam därinne. Det finns sex banor att ta sig igenom och varje bana ger 350 poäng vid felfri körning. Formula Offroad är inte en renodlad snabbhetssport utan huvudsakligen en ”snygghetssport” där det gäller att utföra moment felfritt, ungefär som i konståkning eller simhopp. Fyra domare finns på plats för att kunna granska den tävlande ur olika vinklar. Exempel på sådant som ger minuspoäng är vidrörd banmarkering och överkörd banmarkering. Många banor är så lodräta att det är en bedrift att över huvud taget lyckas komma långt i banan. Obs! Det finns banor som körs på tid. De brukar innehålla en sektion som är vattenfylld och som det är meningen att föraren ska få fordonet att vattenplana över.

Som nämnts bidrog Nordic Formula Offroad Cup till att så många fått upp ögonen för offroad formula i Sverige. Cuppen startade år 2000 och var gemensam för Sverige, Norge, Finland och Danmark. Tävlingssäsongen startade i april och avslutas i september, och under den perioden brukade man hinna med åtta deltävlingar. Exempel på platser som stått värd för deltävlingar i Sverige är Svenljunga, Habo och Uppsala. World Formula Offroad Cup är även den insomnad, eftersom den brukade bestå av två deltävlingar på Island och fyra deltävlingar som samkördes med Nordic Formula Offroad Cup.